Rusta för framgång

frukost

Dags för del två i ”Det här lärde mig Fredrik Eklund om framgång”.

Jag har aldrig sett det som att kost och träning skulle påverka hur mycket framgång jag fick på jobbet. Men Fredrik lärde mig att tänka om. I hans bok ”Sälj! Konsten att sälja vad som helst till vem som helst” beskriver han hur du rustar dig för framgång.

Ju mer fokuserat jag satsat på träning och bra mat, desto mer energi får jag (givet eller hur?). Den energin blir till ork som jag kan investera i att göra det jag älskar. Och genom att göra mer utav det jag älskar, desto mer framgångsrik blir jag. Så klokt!

Så, genom att satsa på mat med hög näringstäthet, kommer jag i slutändan orka med mer på jobbet (och andra delar av livet förstås). Här är ett exempel på hur en ”framgångs”-matdag ser ut:

06.50 Frukost: Grön smoothie på 1/2 banan, 1/2 avocado, en stor näve spenat och mandelmjölk. Smootihen toppar jag med chiafrön, bär och lite nötter. Till det äter jag ett kokt ägg, dricker ett glas vatten och tar mina vitaminer och mineraler.

09.30 Kaffe och snacks: Väl på jobbet dricker jag min första av dagens två koppar kaffe. Till det äter jag en handfull neutrala mandlar.

12.00 Lunch I lådan har jag en linsgryta som jag äter med quinoa och en stor sallad toppad med olivolja. Till maten dricker jag vatten. Jag avslutar lunchen med dagens sista kopp kaffe (som jag dricker med havremjölk). Till kaffet tar jag en bit 85% choklad.

15.30 Mellis Jag äter en skål grekisk yoghurt som jag toppar med frön och blåbär.

19.30 Middag Till middag äter jag ungsrostad sötpotatis som jag toppar med fetaost. Till det äter jag en sallad med massor av olika färgglada grönsaker.

21.00 Kvällste Jag avslutar dagen med en kopp grönt te, om jag är småsugen slinker några bär ner.

För att hitta orken behöver jag olika sorts träning:

Kondition: Snabba promenader, ett varv på crosstrainern eller i roddmaskinen ger mig den kondition jag behöver. Jag skulle också vilja komma igång med löpningen igen – perfekt sätt att rensa skallen.

Styrka: Jag behöver se till att kroppen är stark så att jag inte får ont i höften/ryggen. Då orkar jag sitta i långa möten.

Smidighet: Yoga och andra rörlighetspass hjälper mig att bli smidig, och får mig samtidigt att rikta fokus inåt. Så bra för mig som anti-stress-piller.

Så istället för att se träning och bra matvanor för något som jag ”borde” har jag lärt mig att se det som en investering. Jag vet ju att jag mår bra av att känna mig framgångsrik, då måste jag investera i bra mat, god sömn och träning för att må bra och skaffa förutsättningar för att lyckas i mitt liv. Det känns ju mycket mer inspirerande att mixa den där gröna smoothien när jag ser det som att det är den som gör att jag får nya spännande uppdrag på jobbet. Och de där sista armhävningarna, de hjälper mig senare när jag ska tackla ett problem i projektet. Jag har också insett att jag aldrig mer vill ställa in ett träningspass för att jag ”måste” jobba över för att hinna ikapp. Om jag investerar min tid i träningen istället för att sitta en (förmodligen inte så skarp) jobbtimme till, så kommer hävstångseffekten bli att träningen ger mig högre kapacitet att jobba smartare och reducera behovet av övertid. Smart va? Jag har insett att ett inställt pass för att jobba snarare förhindrar mig att utvecklas på jobbet, inte tvärt om. Smart va? Tack Fredrik för det!

3 tankar på “Rusta för framgång”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.