Balansen – så ska den komma tillbaka till mitt liv

För någon vecka sedan avslöjade jag ju att min balans är bortblåst. Nu har jag tagit mig en riktig funderare på varför och samlat ihop tankarna. Och ja, jag har en plan för hur jag ska hitta den igen – den där magiska sammansättningen som kallas ett liv där jag mår helt bra.

Så, here we go.

Jag började med att lista sådant som får mig att leva, inte bara överleva.

Det här mår jag bra av:
Med andra
♥ Bjuda familjen på middag
♥ Ha dejt med Tobbe
♥ Hitta på saker med barnen
♥ Träffa mina vänner
♥ Träffa Elin (min syster)

Med mig
♥ 
KonMari
♥ Bullet Journal
♥ Inspireras av tjejerna på youtube (organisation, speed clean, get your shit together, effektivitet, mom hacks, what I eat in a day etc. är teman som går hem hos mig)
♥ Bada
♥ Titta på mysiga serier och filmer
♥ Äta choklad

 

Må bra
♥ 
Äta nyttigt
♥ Promenader
♥ Styrketräning
♥ Yoga
♥ Pilates
♥ Få saker gjorda i privatlivet
♥ Ha på mig fina kläder
♥ Blogga
♥ Prestera på jobbet

Sedan letade jag fram energitjuvarna, som tar mer än vad de ger.

Det här mår jag inte bra av:
♠ Tänka på jobbet 24/7
♠ Jobba för sent och prioritera bort träning/må bra tid
♠ Resa för ofta så att jag inte få vardag hemma med familjen
♠ När jag har rörigt omkring mig
♠ När jag inte är väl förberedd
♠ 
När jag inte ätit ordentligt/på bra tider
♠ Gå på events/fester där jag inte känner mig bekväm

När jag såg listorna framför mig var det ganska enkelt att se ett mönster. Jag mår bra av struktur, där jag rör på mig och äter bra. Jag gillar att prestera på jobbet, men också att 100% chilla. Jag mår bra av att umgås med mina närmaste, över en intimare middag eller en hotellfrukost. Jag gillar inte större sammanhang. Det är också viktigt att jag får umgås med mig själv. Och att känna att jag uträttar något och att jag är förbered.

Därför har jag kommit fram till att om jag skissar upp min tillvaro (varenda liten sak behöver inte vara minutiöst planerad, men jag mår bra av att ha ramar satta) så kan jag planera in att få in alla mina fyra hörnstenar:
balans

 

Så, nu när jag vet vad jag behöver, hur ska jag då åstadkomma det?

Jo, genom följande plan:

Min plan är att ha en veckoöversikt (det är lagom överskådligt) där jag ser till att alla fyra stenar finns med. Jag tänker att mina planer sträcker sig två veckor fram i tiden (vissa saker, som att träffa vänner och dejta Tobbe behöver lite mer framförhållning än andra, till exempel vad jag vill ha på mig imorgon och hur jag ska träna de kommande dagarna).

Varje söndag sätter jag mig ner och går igenom veckan som kommer och planerar nästkommande vecka. När jag har skrivit ner planen blir det helt enkelt upp till mig att genomföra den. Varje månad har jag utvärdering, om jag har lyckats genomföra allt jag tänkt mig att göra, då får jag belöna mig med något jag tycker om, t.ex. en bok jag är sugen på att läsa, eller något annat jag trånar efter. Då blir det win-win, jag gör saker jag mår bra av och jag belönas när jag gör det. Hur bra?

Så nu kör vi!

2 tankar på “Balansen – så ska den komma tillbaka till mitt liv”

  1. Så glad att du är tillbaka. Redan inspirerad! Äter du ff cleant? Recept! Kan du lägga ut veckoschemat? Så man kan inspireras. ❤

    1. Å tack för dina fina ord! Jag försöker äta så cleant som möjligt, med fokus på näringstäthet. Kan absolut dela med mig av vekcomatsedlar! Skriver upp det på ”blogglistan” 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.