Hälsotwistad pestopasta

Är inte spagetti den ultimata söndagsmaten? Len, tröstande och sällskaplig. Jag, som försöker hålla mig så hälsosam jag bara kan, hittade denna lunch på en mer näringspackad variant. Den här rätten är fylld med vitaminer, protein, fibrer och nyttiga fetter. Den håller dig mättare långt längre än sin ordinära pestopasta-syster.

Enda problemet ska väl vara pastan då. Jag testar mig igenom alternativsortimentet – linspasta, bönpasta och här kikärtspasta, utan att egentligen hitta en sort som kan mäta sig med the real thing. Tur att såsen blev så himla god, då gjorde det inte så mycket att pastan bara var ok.

Det här använde jag:

  • 150 g edame bönor
  • 150 g gröna ärtor
  • En bit parmesan, vill säga 2-3 cm från en sån där liten trekant som man köper i affären
  • 30 gram getost/fetaost
  • 75 g cashevnötter
  • 1 vitlöksklyfta
  • vatten
  • olivolja
  • citronjuice
  • salt & peppar
  • chili flakes
  • basilika och mynta
  • kikärtspasta
  • lite getost och solroskärnor

Det här gjorde jag:

  1. Mixa alla ingredienser till peston, tillsätt 2/3 vatten och 1/3 olja tills den fått önskvärd konsistens
  2. Koka pastan enligt anvisning (hellre lite al dente än överkokt)
  3. Häll av pastan och blanda ner peston
  4. Servera med lite smulad ost, frön och nymalen svartpeppar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.