Back in shape?

Jag fick en läsarfråga om hur jag blev av med mina mammakilos. Svaret blev så långt så det får bli en eget inlägg.

Hej Emma! Ja, det finns tyvärr inga genvägar. Det handlar helt enkelt om att göra av med mer energi än du stoppar i munnen.  Jag har läst att det handlar 80% om vad du äter och 20% vad du gör på gymmet.

Hitta din träningsform

Fundera på vad du är ute efter? Bara tappa i vikt eller bygga en ny, mer muskulös och slankare kropp? När jag började hade jag bara vikten i fokus. Jag hade nämligen inte tränat regelbundet på tio år och jag såg ingen anledning att börja nu (då 2011). Därför satsade jag mest på barnvagnspromenader. Men sedan fick jag och min vän Petra gratisbiljetter till mama core på friskis genom öppna förskolan och bestämde oss för att testa. Och det var ju trevligt att få träning anpassad efter min spagettimamakropp. Jag märkte också att jag mådde ganska bra efter de där passen. När pojkarna blev större växte vi ur mama core. Farstas friskis hade barnpassning vid lunchtid två gånger i veckan, tisdag o torsdag. Från början var det två medelpass och det var ju ett lagom steg tyckte vi, eftersom vi ju faktiskt trääääänat på mammapassen. Hahahaha! Shit vad död jag var efter första passen. För att inte tala om när ett av medelpassen byttes ut till stenhårda cirkelfys. Men då hade en del träningsendorfiner kickat in och jag började märka resultat = väldigt mycket mer pepp att fortsätta. Rätt var det var så kunde jag inte vara utan träningen och jag lyckades hålla igång även efter jobbstart.

Jag har hittat en träningsform som passar mig och min vardag. Jag har upptäckt att ett friskispass passar perfekt. Under en timme behöver jag inte tänka. Jag bara kommer dit, stänger av hjärnan och bra svettas. Jag kör medel, afro dans, skivstång, cirkelgym och cirkelfys och flex beroende på var jag får plats och när passet är (i sthlm är det fullt en vecka i förtid). Nu har jag börjat cykla till jobbet, 2,5 mil totalt varje gång cirka 4 dagar i veckan. Så nu blir det inte så mycket pass, men annars har jag märkt att jag mår bäst på minst två pass i veckan.

Maten då?

Otålig – och ganska träningsovillig – körde jag en släng lchf sommaren 2011 för att ta bort några kilon. Nu kör jag inte det utan försöker istället äta så bra som möjligt mesta delen av tiden. På vardagarna äter jag långsamma kolhydrater, mycket protein och grönt. På helgerna är jag mer öppen i min meny, men äter helst inte hamburgare, pizza och glass på samma dag. Smågodis har jag i princip slutat med. Då äter jag hellre mörk choklad.

SONY DSC

En vanlig vardagsmeny:
Frukost
Jag äter alltid frukost på jobbet. Det kan bli grekisk yoghurt med rostade kokoschips (ty Renée Voltaire, de är stora och härliga) med blåbär. Ibland har jag i lite extra kesella. Andra gånger lite nötter. Om jag kommer ihåg har jag kokta ägg med mig till yoghurten. Eller så gör jag gröt i micron, men det är så omständigt. Ibland har jag omelett med mig hemifrån. Men allra oftast blir det yoghurten. Alltid med en latte till. Får jag inte med mig någon frukost händer att jag köper en smoothie och en grov smörgås nere i kiosken på kontoret.

Lunch
Om jag inte varit duktig och tagit med mig matlåda äter jag något från matsalen på jobbet. Där tar man maten själv. Ofta blir det sallad med fisk eller kött och någon sås. Väldigt sällan någon ris, pasta eller potatis. Men gärna en grov macka eller knäckebröd. Om det inte serveras något gott så plockar jag ihop en sallad från salladsbaren på jobbet. Då blir det protein+grönt+hommous. Ibland äter vi sushi. Latte framför datorn efter lunchen.

Mellanmål
Yoghurt, banan och kokos. Eller en grov macka med skinka och avokado. Kaske nötter och torkad frukt. Eller bara en banan om jag hämtar och slutar tidigt.

Middag
Allra oftast hemlagat. Kycklinggryta med sallad, spenatsoppa med ägg, lax med romsås och kokta morötter ibland köttfärsås o spagetti. Vanlig mat med mindre kolhydrater helt enkelt.

Kvällsmål
Lite nötter. Eller finncrisp med leverpastej eller ost. Eller kanske äpple med ekologiskt jordnötssmör.

SONY DSC

Helgmat
Jag tillåter mig att sväva ut en del på helgen. Här är ett lördagsexempel:
Frukost
Mango- och banansmoothie, kokt ägg, smörgås med ost och latte.

Lunch
Sushi med cola zero

Mellis
Ost, serranoskinka och lite nötter

Middag
Hemmagjord pizza, tacos, kött med sallad och bea eller kanske en fisksoppa med ailoi och baguette. Eller en gottig plocktallrik.

Efterrätt
Kanske panacotta. Eller mörk choklad. Eller ljus.

SONY DSC

Just nu väger jag två kilo mer än vad jag gjorde innan barnen. Men jag känner mig bra i kroppen och den tycks ha landat på en vikt som den vill vara på. Jag hoppas att det beror på att jag har lite mer muskler än tidigare. Jag pendlar något kilo i vikt under månaden, beroende på hormoner och andra tjejgrejer 🙂 Men jag försöker att för det mesta ge min kropp vad den behöver. Låter bli godis och cola zero i veckorna. Och håller igång med motionen. Det gäller att hitta ett sätt som funkar för dig, din vardag och din kropp. Visst drömmer jag om smalare lår, plattare mage och mer väldefinerade muskler. Men jag är inte riktigt villig att uppoffra den goda maten och klämma in fler pass i veckan för att få till det. Så jag nöjer mig så här. Ganska stark. Pigg. Glad.

 

SONY DSC

Happy mama (och gammal bild)!

0 tankar på “Back in shape?”

  1. Som sagt Tack snälla, du är bäst! Det är nu det gäller! Hårdsatsning och som jag redan visste inga genvägar!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.