Järnboost?

Förra veckan var jag och registrerade mig för att bli blodgivare. Blodbussen stannar precis utanför jobbet och eftersom jag länge tänkt att ge blod är något som jag borde göra gick jag dit och lät mig först bli testad så att jag skulle bli godkänd. Det blev jag inte. Det visade sig att mitt blodvärde är under all kritik. Sköterskan som ringde upp mig berättade att jag låg på 101 i hb, normala är 120-135. När jag var gravid med barnen var jag nere och nosade på 105 har jag för mig. Men då var jag ju med barn, vilket jag inte är nu. Så jag undrar vad det taskiga värdet kan bero på? Jag ska till läkaren på torsdag för utredning, men jag tänkte att jag borde kunna hjälpa blodet lite på traven. Jag blir lite förvirrad bara, för det står så olika på alla sidor. Vilka livsmedel boostar järnet? Och vilka hämmar det? Jag har förstått att det inte är någon vidare idé att dricka kaffe med eller efter maten – min favvo. Istället ska det vara bra att äta c-vitaminfrukt som apelsin. Vet ni några knep?

Jag är i alla fall glad att det här uppdagades, det förklarar lite av den yrsel och enorma trötthet jag känt på sistonde. Inte så kul att det ibland svartnar framför ögonen eller att jag är världens tristaste tjej som helst somnar tidigt, tidigt.

SONY DSC

Halvdag på jobbet idag och jag passade på att jobba hemma. Hemmajobb betyder hemmafrukost, lyx!

SONY DSC

Boostar med apelsin.

SONY DSC

Åt föresten världens godaste frukostgröt idag. Receptet hittade jag i senaste ToppHälsa. Koka/micra 1 dl havregryn (jag tog havregryn/korngrynsbladning), med 2 dl vatten och lite salt. Rör ner 1 msk linfrön och 2 msk pumpafrön. Toppa med 2 torkade aprikoser i bitar och en näve hackade nötter. Servera med lite sojamjölk. Mums!

 

0 tankar på “Järnboost?”

  1. Järnrik mat är gröna grönsaker som spenat och broccoli men också kött och blodmat (blodpudding tex). Järn tas upp bättre av kroppen om det är i kombination med c-vitamin. Frukt. Apelsin, kiwi, osv. Så att öka lite på båda de intagen brukar ge bäst effekt. Sedan finns ju också kosttillskott av typen ”kvinna” eller rena järn och cvitamintillskott. Blutsaft finns på mataffären (hälsokosthyllan) och är väldigt bra för järnvärdet.

  2. Kan bara instämma med Alex ovan. Det är en myt att mjölk hämmar upptaget, dock pratar jag om riktig mjölk och inte soja substitutet som du dricker 😉 Det snabbaste sättet att direkt få upp sitt järnvärde är ju att äta järntabletter då det tar ett tag att få upp det via maten och via blutsaft men du underhåller det ju säkret med sådan järnrik kost.

    Skönt att du upptäckte det så du kan göra något åt det 🙂

    1. Åh tack för tipsen. Sojamjölken är inget jag dricker till vardags, i latten har jag vanlig mjölk 🙂 Sojamjölken var med i receptet så då var jag ju tvungen att testa. Ja, läkaren kommer nog ordinera järntabellter, hua, Gillar INTE att äta dem…

      1. Inte jag heller. Under denna graviditet så fick jag äta tabletter och min mage slogs ut direkt…. Men efter bara några veckors ätande varannan dag så gick värdet upp från 119 till 138 (ligger ogravid runt 140..) så det får väl vara värt det.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.