Reseguide för bebisar

Nu har jag slängt ihop en liten guide, med det som jag kan komma på.

Flygresan

Eftersom Maja är under två år fick hon ingen egen stol utan satt i mitt knä (man får ett babybälte att spänna fast på ens eget bälte). På vissa flighter går det att boka en babyvagga (som en låda där bebisen kan ligga och sova i). Det kunde vi inte göra på vårt flyg, och så här i efterhand har vi konstaterat att det faktiskt inte gjorde något. Vi flög ner riktigt tidigt, klockan 7 gick planet. Maja var lite trött och somnade redan på Arlanda. Vi fick inte ta med vagnen in till gaten, utan bar henne i Babybjörnen. Hon fick mat när vi lyfte och landade, så vi märkte inte av några som helst öronproblem. Det var ganska många bebisar på vårt flyg, men de allra flesta verkade nöjda och glada. Maja tyckte att det var jätteroligt att flyga. Hon charmade grannarna och sov mest. Det gick super. På hemresan var flyget inte fullbokat så vi fick ett extra säte. Där sov Maja medan vi åt (perfekt timing).  Hon blev lite rastlös på slutet, kände väl av att jag var lite otålig att komma hem. Men flyget gick över all förväntan. I Egypten fick vi även Baby-VIP-treatment och fick gå före de flesta köer.

Tips inför flygresan:

♥Ta med lite nya leksaker, så att barnet kan roas av dem länge. En smart idé är att kunna binda fast leksaken i sätet. Det tipset fick jag innan vi åkte, och det är inte jättelätt att fiska upp leksaker som hamnat under stolen.

♥Ta med så mycket mat och flaskor som behövs, det är inte jättelätt att diska flaskorna på flyget. Vi hade färdigblandade tetror, det var helt ok att ta med genom säkerhetskontrollen.

♥Mjuka och sköna kläder är bekvämast

♥Ska ni till ett varmt land är det smart att ta med sig ett långärmat, tunnare ombyte och en solhatt.

♥Babybjörnen var guld värd. Helt klart värt en investering om man ska flyga.

♥Älsklingsfilten är toppen att ha med, att sova i, sitta på och gosa med. Vi fick kudde och fleecefilt, men det var skönt att ha något som Maja kände igen.

♥Napphållare till nappbarnet. Så skönt att knipsa fast den så att den inte försvinner. Maja älskar även att leka med hållaren.

Maten

Eftersom Maja inte ammar längre (ultimata resematen) behöver hon ersättning, välling och burkmat. Vi valde att ta med all mat (vilket resulterade i övervikt, men en lugnare semester). Det finns ju dock nästan alltid mat på plats (de sålde ersättning i ett apotek 100 meter från hotellet). Om du väljer att köpa på plats skulle jag ändå rekommendera att ta med en liten buffert som räcker några dagar, så att man inte måste stressa iväg och köpa barnmat det första man gör. Om barnet dricker välling måste du ta med det, det är nämligen svenskt och gr inte att köpa någon annan stans.

Tips om mat:

♥Välling

♥Mat så att det räcker på resan och några dagar framåt

Transport

Vi hade med oss vår resesulky fån Maclaren och Babybjörnen. Maja hade fått testa den nya vagnen innan vi åkte så att hon var van vid den. Vagnen var super, den fungerade båda som sovplats på stranden/vid poolen, som transportmedel och som matstol. Vi hade köpt en Sack’n’seat, men de allra flesta stolarna var för breda så den funkade inte så bra. Babybjörnen var bra vid promenader, Egyptens trottoarkanter är en halv meter höga och på vissa håll finns det knappt trottoarer.

När vi flög hem blev vår vagn lite förstörd, suffletten är sned men vi har precis pratat med flygbolaget och de kommer att stå för reparationen/en ny vagn. Det kändes skönt att vi rest med vår extravagn och inte den vanliga, som är mycket dyrbarare.

Vi köpte en plastpåse att förvara vagnen i under resan på Arlanda för 40 kr. Plastpåsen använde vi även på hemresan.

Transporttips:
♥Resesulky är en bra investering

♥Babybjörnen är toppen

Solen

Vi hade investerat i en UV-dräkt till Maja. Bebisar ska ju absolut inte vara i solen, så hon och jag satt i skuggan. Men det kändes ändå tryggt med en dräkt som har solskyddsfaktor 50. Solen var jättestark men med dräkten, ett komplement av Bamses solkräm spf 30 på händer, fötter och ansikte samt en solkeps/hatt så klarade sig Maja fint. Vi hade med hennes badbyxor, så hon fick bada i poolen några gånger och doppa tårna i Röda havet.

Soltips:
UV-dräkt

♥Solhatt

♥Solglasögon

Maja klarade värmen fint och var i stort sett oberörd.  Hon gillade att sitta på en handduk under parasollet och leka med sina leksaker. Hon sov bra och åt bra. Det enda lilla var att hon blev myggbiten (trots insektsnät till vagnen), men hon verkade inte bry sig nämnvärt om betten trots att de såg ganska läskiga ut.

Sådär, då tror jag att jag fick med det viktigaste, men har ni fler frågor, så ställ dem gärna i kommentarsfältet så ska jag försöka svara.

Publicerat i Maja:

8 tankar på “Reseguide för bebisar”

1. Åh, vilka bra tips! Detta inlägg kommer jag absolut att läsa igen när det är dags för oss att åka till Mallorca i augusti. Kram!

2. Hej. Kul att eran resa blev så bra. Vi reste bort en vecka i jan till Fuerteventura. Dottern 10 månader. Då hade vi med oss mat men vi kompletera med lite burk mat där. Det slutade med ett läkarbesök. Plus 2 besök när vi kom hem. Samanlagt var hon dålig i 3 veckor. Diarrer och spydde som en tok. Den flygresan hem var mindre rolig. Pust. Nu när vi planerar våran semester till sommaren är mat en sak som står på listan. Bara att tänka på.